zondag 21 april 2024

De ideale ouders

Wat leek me dat heerlijk. Een moeder die me altijd begreep en me accepteerde zoals ik was. Die speels was en wijs en lief en toch op een eerlijke wijze haar grenzen stelde. Die er altijd voor me was en op tijd weer los liet. En oh, wat wilde ik graag een vader waar ik goed mee kon praten, die spelletjes met me deed en humor had. Die wijs was en me de weg wees maar ook weer niet zo dat ik er benauwd van werd. Precies goed. En dat ze het enig vonden dat ik op vrouwen viel en al mijn vriendinnen geweldig vonden.

Dat ik door deze ouders nooit schuldgevoelens zou hebben of me klein zou voelen. Dat ik met zelfrespect uit de baarmoeder zou komen en met zelfvertrouwen groot zou worden.
Dat dat niet zo was en naar ik hoor met de meeste mensen niet zo is maakt dat psychiaters en psychologen werk hebben, dat half Nederland de andere helft coacht en dat de pillenindustrie floreert.

Mijn ouders zijn niet de ouders zoals ik me had gewenst en nu ben ik gefrustreerd, geloof ik niet in mezelf, ben ik nog boos en leef ik niet het leven dat ik had kunnen leven als ze waren geweest zoals ik me had gewenst.

Ooit sprak ik een vrouw die bovenstaande ouders had. Ze waren volmaakt. Het enige probleem was dat ze zich nooit had hoeven afzetten tegen haar ouders en dat ze het gevoel had daarom nooit volwassen te zijn geworden zoals haar vrienden.

Op mijn drie en dertigste kwam ik er achter dat ik nu net juist die ouders had die ik nodig had in mijn leven. Ze waren perfect voor de job. Er werd zelfs gefluisterd dat ik ze ooit voor dit leven had uitgekozen. Wat??? Had ik deze ouders uitgekozen? Ik kan het me nu oprecht voorstellen. Ik had geen andere ouders kunnen hebben dan deze en ik ben ze eeuwig dankbaar met al hun gekkigheden, rariteiten, dominantie enz. Ze hoorden volledig bij mijn leven met alles er op en eraan. Het had niet anders gekund. Wat een stel was het... ze geven me nu boordevol verhalen over mijn jeugd en ik kan met liefde terugdenken aan de ruzies en razernijen en achterdocht en afwijzingen en mijn provocaties.

Ik heb er jaren onder geleden omdat ik het idee had dat ze anders moesten zijn dan ze waren. Een illusie. Net zoals zij zo graag wilden dat ik anders was dan ik ben. Op het moment dat ik ze accepteerde zoals ze waren, was het over. De strijd, het slachtofferschap.
Alle ruzies herhaalde ik jaren lang in mijn hoofd: En toen zei ze dit en toen zei ze dat en keek ze zo en mijn vader deed niets en toen was ik gekwetst en daardoor kan ik niet het leven leven dat ik wil en krijg ik nooit de juiste partner. Ik was degene die het herhaalde en herhaalde en ik deed het mezelf aan. Tot het klaar was. Ik was vrij.

Zag ineens dat dit het was en dat het goed was en dat ik zelf volledige verantwoordelijkheid over mijn leven kon nemen. Toen kwam de Liefde terug.

Je kunt in dit verhaal ook 'ouders' vervangen door 'kinderen' en dan nog eens lezen...


Fotograaf: Kees Scherer


Uit: 'Niets meer te bewijzen'

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Soms komt de Liefde terug en wordt verantwoordelijkheid genomen, maar is de schade zo diep, dat een 'vrij' gevoel iets te hoog gegrepen is.

Salif Bakayoko zei

Een leuk leesbaar stuk. Velen van ons zullen zich hierin herkennen. Ik in ieder geval wel. En het mooiste ervan is de herleving van je eigenwijs, beterweet en nog meer, toch bleef ze van je ondersteunen, houden. Ja, soms is een beetje jammer dat de waardering komt later.

Fons van den Heuvel zei

Ja, zo gaat dat. Je hebt het begrepen, je bent zelf verantwoordelijk voor je leven. Wat de anderen ook zeggen denken of doen hoort bij de anderen.

Fons van den Heuvel zei

De schade is nooit zo diep dat het niet hersteld kan worden en een vrij gevoel is nooit te hoog gegrepen. Je bent in principe vrij. Hoe raar het misschien ook klinkt, de onvrijheid zit meestal bij jezelf, je blokkeert jezelf om vrij te zijn.

Unknown zei

Toch... wij proberen het anders te doen tegen de stroom in, wat anderen er ook van vinden, omdat we denken dat kinderen het nodig hebben.

Are You MOM ENOUGH?

over Attachment Parenting
http://www.care2.com/causes/are-you-mom-enough-yes-you-probably-are.html