dinsdag 13 december 2011

Over het kweken van perfectionisten

Jaren geleden hoorde ik een telefoongesprek van een collega met zijn zoon. Dat ging zo:
“Wat, had je een negen? Ik zei je nog zo dat je je goed moet concentreren, hoe kan dat nou?”
Ik dacht nog dat hoor ik niet goed. Was zelf vroeger al dolblij met een zeven. De zoon bleek hoogbegaafd en een negen was een afgang voor hem. Aan mijn collega vroeg ik: “Hoor jij wat je zelf zegt tegen je zoon?” Hij schrok ervan want hij had er niet bij stilgestaan wat het effect van zo’n opmerking kan zijn. Zo kweek je perfectionisten. Mensen voor wie een tien nog niet genoeg is en altijd streven naar beter en doodziek zijn als het een keer minder is.










6 opmerkingen:

Anoniem zei

Klopt. Je kunt het nog breder aanpakken. Per persoon, zoals je net zegt én voor de hele organisatie.
Appreciative Inquiry (AI) is een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat. Lees hier verder:
http://www.managementsite.nl/324/verandermanagement/succesvol-verandermanagement-door-appreciative-inquiry.html

Groetjes van Jet van Rijswijk

Huub Glas zei

Marja, je hebt de kracht van complimenteren prachtig verwoord. Als je met complimenten de zielskwaliteiten van mensen raakt dan ontstaat er vrije aandacht. Iemand wordt positief geraakt, zoals jij ook beschrijft. Dat is prachtig omdat persoonlijke creatiekracht wordt vrijgemaakt. Jouw innerlijke kwaliteiten en talenten gaan zich ontwikkelen. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor iedereen met wie je samenwerkt.

Jacques Smeets zei

Mooi artikel Marja.
Vorige week las ik zelf een stukje voor over het thema complimenten. Dat was in een Verhalencafé. Na afloop spreekt mij een op leeftijd zijnde man aan. Zegt hij: "Mooi gesproken vanmiddag. Gisteren gaf mijn zoon me een compliment omdat hij vond dat ik mooi had gesproken in het bejaardentehuis. Ik wist mij niet goed raad met het compliemnt van mijn zoon, voelde me een beetje onbehaaglijk. Gek hé, maar nu ik jou heb horen spreken begrijp ik waarom ik dat gevoel had. Bedankt."
Een mooi compliment, toch?

Jet van Rijswijk zei

De meningen zijn verdeeld. Naar kinderen toe: het resultaat complimenteren, werkt juist onzekerheid in de hand. Onlangs in de krant: applausjunkies. Beter is het om te zeggen: jij bent lekker bezig.

Zie: http://www.ako.nl/product/9789035235243/begrijpen-met-je-handen-internet-studiecloud-a-weterings/#.UJxXhrSTEEk.facebook
Zie: NRC-next 26-11-2012 p 16-17. Ik kan je het opsturen.

Avonturen van Marja Ruijterman zei

Ha Jet, graag! Heb in mijn boek geschreven over het belang van complimenten en over het niet
verslaafd raken aan ze. Dank voor je reactie!

En Jacques, adem de complimenten in en geniet ervan. Voorlopig ben je nog geen applausjunkie:)
Ik weet dat je prachtig kan spreken en vooral inspirerend!

Mooi Huub!Dank je wel.

Jet van Rijswijk zei

Ik heb hier nog enkele gedachten over.
- Complimenteren bijv naar kinderen kan juist ontmoedigen, alsof je het niet verwachtte.
- Iemand die wordt bewonderd, krijgt zelden complimenten, men verwacht immers niet anders.
Ik ben natuurlijk wel voor complimenteren, maar het verdient wel enige reflectie, anders schiet je je doel voorbij.