zondag 8 oktober 2023

Grootouders, armoede en indirecte inspiratie

Mijn vaders vader was typograaf in Hilversum. Heb mijn grootouders van vaders kant niet bewust gekend want ik was een peuter toen ze stierven. Mijn vader vertelde in zijn laatste jaren tot mijn verbazing dat mijn opa altijd naar bijeenkomsten van Krishnamurti ging. Hij zong in het rode mannenkoor en leerde Esperanto.

Op de dag dat mijn moeder voor het eerst bij mijn grootouders thuis kwam begon hij ineens te zingen. Het was een klein mannetje en ze schrok zich bijna dood, hij had een stem als een klok en dat had ze niet verwacht. Door hem raakte mijn moeder geïnteresseerd in boeken lezen en spiritualiteit. Ze hadden felle discussies samen over het leven en politiek. Ondanks zijn werk als typograaf waren mijn grootouders arm toen ze oud waren en moesten mijn ouders bijspringen. Dat noemden ze alimentatie. Zo ging dat in de tijd voor Drees met de AOW kwam. Ik vond net deze aanmaning. Niets voor mijn ouders om achter te lopen met betalingen maar ze hadden ook weinig geld. Ze hielpen waar ze konden.

Ik realiseer me dat mijn opa, via mijn moeder, mij indirect ook inspireerde omdat ik met haar spirituele boeken uit de bibliotheek meelas.

*Esperanto is een internationale kunsttaal, ontworpen door Lejzeer Zamenhof in 1887. Hij wilde dat mensen uit verschillende culturen met elkaar kunnen communiceren.

Leve Drees en de AOW waar ik nu van mag meegenieten. Ps. Ik werk nog wel hoor af en toe.






Geen opmerkingen: