Over
het krijgen en geven van complimenten.
Van de week vertelde iemand me dat hij niet wordt
gewaardeerd op zijn werk. Hij zet zich volledig in en voelt zich
verantwoordelijk, maar krijgt het nooit te horen. Om vier uur in de ochtend
begint hij al te malen en ik zag aan hem dat hij niet ver van een burn-out af
is. Er zitten natuurlijk nog meer kanten aan het verhaal. Nu wil ik het hebben
over de gemiste waardering.
Als ik een training geef eindig ik meestal met een
complimentenspel. Aan het begin van de training geef ik aan dat men op elkaar
moet letten. Welke kwaliteiten hebben de mensen om je heen? Aan het eind geef
je aan ieder persoonlijk een compliment. Het begint vaak met weerstand. “Wat
een onzin. Waarom moet dat?” Men voelt zich ongemakkelijk. Toch, als ze eenmaal
aan de gang zijn, zie ik iedereen met rode konen en een brede glimlach praten.
Het is heel intensief. Ze komen trots terug met een lijst welgemeende
complimenten. Een vijftigjarige politieman trilde over zijn hele lichaam. Hij
vertelde: “Dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik hoor nooit wat ik goed doe.” Hij
was diep geraakt.
Een manager van een bedrijf had problemen met haar
afdeling. Er hing een vervelende sfeer. Het bleek dat ze mensen altijd op hun
vingers tikte als iets mis ging. Ze gaf nooit een compliment uit angst te
“soft” te zijn. Ik gaf haar de opdracht één van haar mensen te observeren.
Alleen te letten op wat hij of zij goed deed en het dan te vertellen. Ze had
iemand op het oog, maar stelde het tot een dag voor onze volgende afspraak uit.
Die dag had ze hartkloppingen van de spanning. Uiteindelijk gaf ze het
compliment. De man reageerde met: “Wat leuk dat je dat zegt, dat doet me goed!”
Ze vertelde later dat ze zich helemaal warm voelde worden en ze begon het vaker
te doen. De sfeer op de afdeling werd snel beter.
Mensen klagen dat ze te weinig waardering krijgen in hun
werk. Als ik vraag of ze zelf hun geliefden, kinderen, ouders of collega’s wel
eens complimenteren, worden er altijd een aantal rood.
Er zijn ook leidinggevenden die het te vaak doen. Te veel
is ook niet goed. Een teamleider zei bij alles wat iedereen deed: “Toppie!”
Niemand nam hem serieus. We kunnen ons trainen in het snel zien wat iemand aan
kwaliteiten in huis heeft.
Iedereen heeft kwaliteiten. Als we ons aan iemand ergeren
zien we ze niet meer. We zien alleen dat wat zo irritant is en willen onze
mening over die persoon bevestigd zien. Dat stralen we dan uit. Als ik een
groep train, dan kan ik niet denken: oh, die is niks en die daar, heeft ook
niets in huis. Wat zou ik naar de groep uitstralen? Ik stel me er op in dat
iedereen kwaliteiten heeft. Als ik het zo snel niet zie, is het een uitdaging
om dieper te zoeken. Een waarderende blik kan mensen al doen groeien. Laten we
trendsetters zijn!
Tips:
Maak er een sport van om als je je aan iemand irriteert
toch te zoeken naar waar die persoon goed in is.
Wat maakt dat je je zo irriteert en wat heeft het met jou
te maken?
Wat kun je leren van die persoon?
Haal de kwadranten van Ofman er eens bij. (Bezieling en
kwaliteit in organisaties van Daniel Ofman). Dit boek maakt irritaties en
kwaliteiten zeer inzichtelijk en werkbaar. Coachklanten deden het ook met hun
pubers waardoor ze elkaar beter begrepen. Een echtpaar dat wilde scheiden heeft eerst nog tijdens een diner de kwadranten met elkaar gespeeld. Ze hebben de scheiding niet doorgezet.
Geef elke dag iemand een welgemeend compliment. Niet een
die er makkelijk bovenop ligt. Bijvoorbeeld iemand die niet veel zegt: “Wat ben
je lekker rustig”… kijk wat verder dan dat.
Trendsetters
in complimenten II
Wordt
niet afhankelijk van waardering en waardeer jezelf.
Een vrouw mailde me naar aanleiding van de bovenstaande column over dit complimentenonderwerp. Haar dochtertje heeft een klasgenootje,
dat ”er niet echt bij hoort.” Ze vroeg haar dochtertje wat ze leuk vond aan het
meisje. Haar dochter antwoordde: “Ze kan goed tekenen en heeft een leuke tas.”
De moeder vroeg haar dochter dat eens tegen het meisje te zeggen. Waarop het
meisje haar klasgenootje vertelde dat ze haar tas zo mooi vond.
Een opleider bij de politie vertelde me dat een
gastspreker kwam presenteren bij zijn studentengroep. Hij kondigde de man (die
in politiekringen niet geliefd was) van tevoren aan als een geweldige vent,
waar ze veel van konden opsteken. De studenten zaten vol verwachting en
behandelden de man met veel respect. Hij was in het begin wat van zijn stuk
gebracht. Dit was hij niet gewend. Meestal zaten de groepen met veel weerstand
op hem te wachten. “Shit, hebben we hem weer!” Na een tijdje begon hij met
steeds meer energie en passie te spreken en de studenten vonden het geweldig.
De opleider had de man nog nooit zo goed zien presenteren.
Dit zijn twee prachtige voorbeelden van “trendsetters”.
We kunnen mensen maken en breken met onze woorden en onze
blik. Ook ik ken beide kanten. Toen ik een jaar of negentien was, werkte ik met
een groep vrouwen die me een avond lang vertelden dat ik niets zinnigs te
melden had. Op mijn vraag of ze ook iets positiefs konden zeggen kreeg ik te
horen: “Je hebt van die leuke krulletjes.” Hun woorden raakten me zo diep, dat
ik voor een half jaar naar Engeland vluchtte. Het heeft een aantal jaren
geduurd voor ik mijn zelfrespect weer terugvond.
Zelf heb ik ook wel eens
kritiek gegeven waar de honden geen brood van lusten. Boontje komt om zijn
loontje.
We zijn zo gevoelig en we laten ons snel van ons stuk
brengen. Complimenten zijn heerlijk. Het is echter gevaarlijk afhankelijk van
complimenten te zijn. Als we onszelf niet waarderen en wankelen zodra iemand
kritiek geeft, zijn we als een boom zonder wortels. Dan is het hoog tijd aan
ons zelfvertrouwen te werken. Weten dat we goed zijn zoals we zijn. Met al onze
kwaliteiten en rariteiten.
Het leven is een leerproces. Daarin mogen we spelen en
experimenteren met wat we in het leven krijgen aangereikt. Soms gaan we de mist
in en soms triomferen we. Het hoort er allemaal bij. We hoeven ons niet beter
of minder voor te doen. We zijn wie we zijn. In ontspannen toestand zijn we op
ons allerbest. Feedback en zelfs ons toegesnauwde kritiek kunnen we gebruiken
om ons te ontwikkelen. Complimenten kunnen we koesteren en bewaren voor
moeilijke ogenblikken.
Als we in het diepste van ons wezen weten wat we waard
zijn, zou de wereld er beter uitzien. Dus laten we daar ook “trendsetters” in
zijn.
Tip:
Leer van kritiek, geniet van complimenten, houd van
jezelf en wees niet afhankelijk van wat anderen over je zeggen.
Uit: Placebo's en fluitende fietsen
Uit: Placebo's en fluitende fietsen
2 opmerkingen:
Prachtig artikel, compliment. Laat het bezinken en inwerken....
Wat is het toch altijd leuk jouw blogs te lezen!
Een reactie posten