donderdag 6 april 2023

Het gebroken chocolade ei

Het was een drukte van belang in de chocoladefabriek en het werd tijd voor meer overzicht en rust. Teveel ziekteverzuim en dat kwam niet alleen door het snoepen van al dat lekkers. Als je de hele dag in de chocoladegeur zit is dat teveel van het goede.

Men nodigde me uit om een dag te komen observeren en ik kreeg een rondleiding door de fabriek en tja, ik zit niet hele dagen in die lucht dus kreeg flinke trek. Terwijl ik lekker ontspannen in een stoel in het centrum van het ruime kantoor zat, zag ik iedereen langs me heen rennen met rode wangen van de haast. De directeur stormde steeds op mensen af die aan de telefoon zaten of in bespreking en men keek verstoord op na de zoveelste onderbreking en trok dan een vage glimlach. Tja, het is de directeur dus wat moet je zeggen? Ze stonden hem elke keer beleefd te woord. De chocolade werd ook in Amerika en andere landen verkocht dus ik hoorde verhalen van gestoorde nachtrust omdat men ook 's nachts werd gebeld.
Na mijn rapport en een bespreking mocht ik een training timemanagement en stresspreventie geven. Die preventie was iets te laat want de stress had al behoorlijk toegeslagen maar dat mocht de pret niet drukken.
Tijdens de eerste training stond ik wat theorie te geven voor een enorme kast met kunstwerken van gigantische eieren met prachtige tekeningen en beeldhouwwerken van chocolade. In mijn enthousiasme gaf ik één van die prachtige eieren een zwiep en helaas heeft het ei het niet overleefd. Niet alleen de medewerkers raakten ervan in de stress maar ik ook omdat ik me schuldig voelde. Men was zacht gezegd: not amused. Een coach heeft me ooit al gezegd niet zo met mijn handen te praten als ik bezig ben en had naar haar moeten luisteren.
Ondanks dit eier-drama pakte men het geweldig op. Er werden oplossingen gezocht voor de nachtelijke telefoontjes, de directeur maakte afspraken met iedereen waarbij per keer een aantal zaken werden besproken en men niet ad hoc voor van alles werd gestoord. Men was tevreden en ik kreeg een prachtig chocolade-ei mee naar huis waar ik drie maanden van kon genieten.









Geen opmerkingen: