donderdag 23 maart 2023

Het wonder van de Stopera

Zo rond 1988 werd ik ZZP-er en huurde een kamer in een Fitnesscentrum The Garden Gym in de Jodenbreestraat in Amsterdam. Ik had een opleiding Shiatsumassage gedaan bij het Kushi-instituut.

Het was geweldig om met mensen te werken die vanuit de hele wereld maar ook van allerlei diverse plekken in Amsterdam kwamen.

Ik leerde veel over mensen en hun achtergrond. Het idee dat alle zakenmensen over lijken gaan, bleek voor een groot deel op vooroordelen te berusten. Vanuit de sauna kwamen mensen zonder make-up en enkel een badlaken om, bij me binnen. Door het uiterlijk kon ik niet meer misleid worden.

Zo was er een prostituee die een vakbond had opgericht. Een prostitueemadam leende me een boekje over Boeddhisme en vegetarisch eten. Een bekende politicus vertelde over zijn twijfels en dat hij eigenlijk veel liever fotograaf was geworden. Het werden mensen voor me.


Ik kreeg vrijkaartjes voor het ballet van balletdansers. Tussen twee aria's door vlogen Operazangeressen naar me toe: "Help, mijn nek zit vast!!!" en vlogen terug naar het podium voor de tweede aria.

Op een dag kwam een Oostenrijker die optrad in de Stopera als dirigent. Terwijl ik masseerde kreeg ik sterk de neiging om te vragen of hij Cathy kende, een vriendin uit Wales. Dacht: 'Mar, hou je mond... dat is toch absurd. Cathy heeft niets met Oostenrijk waarom zou ze in Godsnaam die man kennen?´ Na een uur hield ik het niet meer. Ik vroeg de man of hij Cathy Josefowitz kende. De man werd letterlijk groen.. ik schrok ervan. Hij vroeg heel dringend "How do you get that name???" Ik legde uit dat Cathy een vriendin van me is en dat ik een sterke neiging had om het hem te vragen.


Hij vertelde dat haar vader tot zijn dertiende zijn vioolleraar was geweest in Zwitserland en heel belangrijk voor hem. Hij was hem uit het oog verloren en wilde hem dolgraag weer ontmoeten. Ik stuurde een kaartje naar Cathy om het adres van haar ouders en stuurde het door naar de man. Later kreeg ik een kaartje van Cathy hoe het in Godsnaam mogelijk was dat ik dit contact had gelegd. De man en haar vader zijn samen op tournee gegaan met hun muziek. Het was één van de grote wonderen in mijn leven." De hele wereld kwam samen in de Jodenbreestraat.


De achteruitgang van het Fitnesscentrum kwam uit op het Waterlooplein waar mijn opa voor de oorlog met lompen stond.









Geen opmerkingen: