zondag 5 januari 2020

Is ademen zweverig?

Tot mijn grote verbazing wil men nog wel eens tijdens de evaluaties zeggen: "Dat ademhalen was zo zweverig!" Ja, dat dacht ik ook tot ik astma kreeg. Nu weet ik dat ademhalen van levensbelang is en levensruimte biedt als we bewust ademen. We hebben geen idee wat onze ademhaling teweeg brengt.
Eenvoudige oefeningen laten voelen hoe we met elkaar mee ademen als we op elkaar reageren. Hoe onze adem hoog blijft als we gestresst zijn of spannende dingen doen. Velen leven met een te hoge ademhaling. Ik moest het ook leren en het kost even een paar weken wat ademverwarring maar dan ineens merkte ik dat het vanzelf ging. Een rustige buikademhaling die ook de borst meeneemt. Het scheelt een hoop onrust als we merken dat we geïrriteerd raken en direct reageren op geliefden en collega's.

Als ik het benauwd krijg van een opmerking hup dan voel ik meteen de adem hoog optrekken en als ik dan niet bewust uitadem kan ik net iets verkeerds zeggen. Zodra ik heb uitgeademd is de druk weg en heb ik weer overzicht en zal veel wijzer reageren. Het is vaak een wonderlijk gevoel als we merken hoeveel effect adem kan hebben op onze communicatie. Mensen zijn vaak verbijsterd en kunnen het direct in de praktijk gebruiken.

Heb al eerder geschreven over hoe wij vrouwen leren de buik in te houden omdat het mooier staat. Alle bladen schrijven over platte buiken en hoe aantrekkelijk dat is. Het betekent wel dat we daardoor veel eerder emotioneel zijn en ons leven niet ten volle en ontspannen leven. Dat staat er in de bladen niet bij maar dat weten ze waarschijnlijk ook niet. Dus hierbij: vrouwen en mannen natuurlijk: laat je buik lekker hangen, ontspan en adem de stress lekker uit.






2 opmerkingen:

Hans Oelen zei

Als je blijvend stopt met ademen, dan zweef je niet meer, je sprankelt en bruist ook niet meer en je lichaam voldoet dan aan de natuurwet: het gewicht aan de onderkant. Ademen bevestigt het leven en de manier van ademen bevestigt tevens en met name de kwaliteit van het leven wat we leven. In de begin jaren 90 heb ik een paar dagen doorgebracht bij een Aiki-trainer die me bekend heeft gemaakt met het begrip 'ademsteun'... sindsdien ben ik een lage ademer, het liefst zo laag mogelijk, wat echter wel een consequentie heeft meegedragen die volledig tegen de huidige schoonheidsnorm in gaat... ik heb er een buikje van gekregen en ohhhh... wat ben ik gelukkig met dat buikje!! Kortom is ademen zweverig? Nou, nee!

Walter zei

Aangezien ik ook astma heb weet ik er veel van. Ook welke invloed emoties op je ademhaling kunnen hebben!