zondag 4 augustus 2019

'Die mensen moet je niet uitlachen!'


Op mijn vijftiende ontdekte ik dat ik verliefd werd op vrouwen. Ik raakte verward omdat ik jaloers was op mijn vriendje toen hij opbiechtte dat hij hand in hand had gezeten met een vriendinnetje van me. Ik kende niemand die dat ook had. Nou ja... Pia Beck en Albert Mol van de televisie. Mijn moeder zei: "Marja, die mensen moet je niet uitlachen want die kunnen er niets aan doen."

Het was andere koek toen haar dochter ook 'zo' bleek te zijn. Ik fietste vaak langs het Okurahotel, ook om naar een maatschappelijk werkster te gaan om
te praten over mijn geheim. De maatschappelijk werkster had nog nooit zo'n 'geval' meegemaakt en vroeg raad aan de Schorerstichting. In ieder geval kon ik mijn verhaal bij haar kwijt en dat luchtte al op.

Toen had ik niet kunnen bedenken dat zo'n vijftig jaar later het dak van het Okurahotel kleur zou bekennen, de politie mee zou varen met de Canal Pride en ik vierentwintig jaar getrouwd zou zijn met een vrouw die Quiny heet. Het leven is vol verrassingen.


Foto: Elles Bense


3 opmerkingen:

Walter zei

Tja...en toen ik 26 was kwam ik erachter dat ik ook verliefd op mannen kon worden...

Avonturen van Marja Ruijterman zei

Ja heerlijk, alles is mogelijk!

Walter zei

Inderdaad...