zaterdag 2 december 2017

Jaloezie en de bevrijding

Oh, wat was ik jaloers. Op vriendinnen die vast anderen leuker zouden vinden dan dat ze mij vonden. Ik hield ze uit elkaar voor zover dat mogelijk was zodat ze elkaar niet zouden ontmoeten want dan zouden ze elkaar leuker vinden en dat gebeurde dan ook. Ze werden nieuwsgierig naar elkaar en dat schept een band. Ik was jaloers op mensen die wel van alles studeerden of ouders hadden met geld waardoor ze piano konden studeren en huizen erfden. Ik was jaloers op vrienden van mensen waar ik verliefd op was. Op een nacht lag ik in bed met allerlei wraakgedachten en de jaloezie gierde door mijn lijf. Op dat moment realiseerde ik me dat het groen gif was en dat ik het mezelf aan deed. 'Hier moet ik vanaf!' dacht ik wanhopig. Het duurde nog een paar jaar maar het is gelukt. Wat er voor nodig was? Zelfrespect en zelfvertrouwen en een diep gevoel van waardig te zijn en goed genoeg. Wat een bevrijding was dat. Een ander kan ons 'gat' niet opvullen. Dat is onmogelijk. Net als te veel eten of drinken dat niet kan. Verliefdheid kan een verslaving worden. We kunnen ons verslaven aan mensen en dat maakt ons zo afhankelijk. Toch ben ik blij dat ik het heb meegemaakt omdat ik nu het verschil zo goed voel. Alsof ik jaren in een gevangenis zat en vrij kwam.

Mensen vertellen me tijdens coachsessies vaak dat ze jaloers zijn. Ik herken de rauwe woede en de afkeer en het gevoel dat de ander beter is dan ik. Niemand is beter en als we onszelf herontdekken blijkt dat we al die tijd vrij zijn geweest en onszelf in een gevangenis hebben gedacht. Door afgewezen te zijn in het verleden, omdat we niet hebben geleerd als kind dat we volwaardig zijn of gebeurtenissen niet hebben verwerkt en mensen of onszelf niet echt hebben vergeven. Ieder heeft zo z'n eigen verleden om mee te dealen. We zijn allemaal verschillend en uniek. Aan ons zaak om een avontuurlijke zoektocht naar wat ons kan bevrijden te maken. We kunnen er ook in blijven hangen maar dat is niet zo gezond en onnodig. Vrijheid geeft wijsheid, liefde zonder gedoe en de mogelijkheid te zien waar de mogelijkheden te vinden zijn.


Geen opmerkingen: