dinsdag 16 mei 2023

Wat doet die vrouw hier?

Een paar jaar geleden werd ik gevraagd voor een Rotary-afdeling een lezing te geven over: 'Het Licht gezien'. Nou breek me de b... niet open. Ik vertel er graag en veel over want dan voel ik het weer door me heen gaan. Het was een chique gelegenheid en ik sprak vol vuur door de microfoon toen een wat oudere dame in een elegant mannenpak opstond en riep: "Wie heeft die vrouw hier uitgenodigd? Ze beweert dat ze God kent maar dat kan alleen maar door de Bijbel. Ik heb theologie gestudeerd en ben al jaren predikant en jullie nodigen mij niet niet uit? Terwijl ik alles weet. Deze dame weet niets en praat niet vanuit de Bijbel en zij mag hier praten?" Een man stond op en riep: "Die vrouw wil me bekeren en dat weiger ik. Ik luister niet verder ik ga weg." Hij stapte met boze stappen de deur uit.  Mijn hart klopte hoog in mijn keel en ik zei dat ik me kan voorstellen dat ik hier mijn verhaal kan doen en dat de dame met al haar kennis niet gevraagd werd. Dat ze misschien de volgende keer de lezing kan geven maar dat ik nu door ga met mijn lezing omdat ik daarvoor was uitgenodigd. De vrouw bromde door mijn verhaal heen en ik moest er wel om lachen en zag de humor er van in.

Toen ik klaar was ging ik naar haar toe en ik hugde haar en zei nogmaals dat ik het begreep en vroeg haar naar haar ervaring met God. Die had ze niet want Godservaring kon je alleen maar in de Bijbel vinden. We gingen als vriendinnen uit elkaar en ik werd uitgenodigd aan de bar waar de man zat die weg was gelopen. Hij vertelde dat zijn moeder Godsdienstwaanzinnig was en hem zijn hele jeugd had gedreigd met de hel en hij was zo bang geweest. Nu kwam ik met mijn verhaal en hij was geschrokken. Ben veel mensen tegen gekomen die zo bang zijn gemaakt in hun jeugd voor God dat ze ineen krimpen als ik het woord noem. Ik vertelde hem dat ik  niemand wil bekeren en dat het vreselijk was dat zijn moeder hem zo bang had gemaakt. De laatste tijd kom ik steeds meer christenen tegen die wel een persoonlijke relatie met God of Jezus hebben en een Liefdevolle. Niks hel en verdoemenis. Ze stralen een liefdevolle warmte uit en zijn wijze mensen. Godservaringen zijn niet alleen in de Bijbel te vinden maar in ons hart. De christelijke schrijvers van 'Hartgeschreven' weten dat en ik heb laatst voor mijn ogen een christen en een moslima een Godservaring zien beleven.




Geen opmerkingen: