zaterdag 6 mei 2023

Levensveranderende inspiratie

Deze week vroeg ik aan de studenten: 'Wie heeft je geinspireerd? Wie heeft je een nieuwe blik op jezelf gegeven?' Er waren erbij die meteen antwoord konden geven. "Mijn oma heeft tot haar negenentachtigste gewerkt, haalde het huis vol met interessante mensen en reisde nog tot haar dood. Ze zei: "Jongen, je moet alles uit het leven halen wat er in zit" en dat doe ik nu."
Een Marokkaanse jongen vertelde dat op het einde van de basisschool een leraar tegen hem zei: "Jij zou best wel verder kunnen leren." Hij was heel verbaasd. In zijn omgeving was er niemand die verder leerde en hij had er zelf ook nooit over nagedacht dat hij dat zou kunnen. Er was nooit eerder iemand geweest die dat tegen hem had gezegd. Hij slaagde cum laude voor het gymnasium en is nu tweede jaars student aan de VU. Iemand kan zomaar je hele leven veranderen door een vraag of een zin. Als ze vertellen beginnen hun ogen te glimmen.

De meeste studenten hadden geen idee. Geen leraren, geen ouders, geen politieke figuren of zangers of wat dan ook die iets tegen ze hadden gezegd. Ze hebben er nooit bij stilgestaan. Het is ook nooit eerder behandeld op de opleidingen die ze hebben genoten.  Wie weet komen ze er nog achter als ze er later over nadenken. Toen ik opperde dat iemand die zegt dat je niets kunt, je ook kan inspireren omdat je je dan misschien wil bewijzen dat je het juist wel kan. Een aantal knikten dat ze het herkenden. Een meisje zei dat ze zich zelf had geïnspireerd en dat is natuurlijk ook zo. We inspireren onszelf elke dag om te doen wat we doen en we hebben geen idee hoe vaak en hoe lang we dat al doen. Ik heb bewondering voor haar inzicht.

In mijn leven zijn er heel wat mensen geweest die me inspireerden. Mijn moeder bijvoorbeeld die de ene keer zei dat ik alles kon wat ik maar wilde en de volgende keer dat ik helemaal niets kon. Uiteindelijk hebben beide uitspraken me iets opgeleverd.
Kan me nog levendig een vrouw herinneren die met me sprak alsof ik een volwassene was en dat was ik op mijn achttiende niet zo gewend. Ben haar vele jaren later nog tegen gekomen tijdens een trainingsvergadering bij de belastingdienst. Het was maar een gesprek geweest en ik was het nooit vergeten. Heb nog samen met haar een training gegeven. Weet niet meer waar het gesprek over ging maar het was haar hele houding naar mij. Ze nam me volledig serieus en ik voelde me ter plekke groeien.
Zo kan ik er nog een heleboel opnoemen.

Wie heeft jou geïnspireerd?


Geen opmerkingen: