zondag 1 november 2015

Leven in mijn eigen film

Gisteravond waren we bij de bioscoop Rialto in de Pijp in Amsterdam. Kwam daar al als kind vol spanning over het te beleven avontuur. Gisteravond stond een vriendelijke dame in het bioscoopcafé de heerlijkste paella te maken en het was lekker warm en gezellig binnen dus we aten een hapje mee.

Terwijl we zaten te eten kwam mijn hele verleden langs. Een oude bekende van de Brahma Kumaris, de meditatieschool waar ik jaren mediteerde, een maatje van de shiatsuschool, een vrouw die ik nog ken van de trainingen bij de Openbare bibliotheek waar ik ook mee op een koor zat. Zag wat vaag bekende gezichten van de vrouwenbeweging en al die beelden en gevoelens uit mijn verleden mengden zich door me heen. 

Ook het voormalig hoofd van een afdeling van de bibliotheek waar ik een aantal keer een training gaf kwam langs met haar man. Hij was iets hoogs bij de Stadsdeelraad en kwam ooit bij mijn ouders omdat ze vijftig jaar getrouwd waren. Mijn moeder zat er al jaren op te wachten dat de burgemeester persoonlijk bij haar langs zou komen. Nou ja het was niet de burgervader zelf maar deze man straalde ook een vriendelijk vaderlijk gezag uit en de bedoeling was dat hij een speech zou houden in de woonkamer. Het liep anders. De man ging zitten, mijn moeder ging staan, postte zichzelf tegen zijn stoel aan en hield een speech van ongeveer een uur over zichzelf en wat voor geweldige dingen ze in haar leven had gedaan. De man bleef een uur lang vriendelijk knikken en zei toen dat hij nog een vergadering op kantoor had. Van zijn speech kwam niets meer maar mijn moeder was dik tevreden dat ze de 'burgemeester' eens goed had verteld wie ze was. Nu vertelde hij dat hij zeer had genoten van mijn moeders speech. 

Soms ga je naar een film en dan blijk je zelf midden in een film te wonen.






Geen opmerkingen: