zondag 31 mei 2015

Tentakels

Een manager vertelde me hoe hij anderen in banen wil leiden zodat ze, zonder dat ze er erg in hebben, precies doen wat hij wil. Zelfs op een afstand doet hij van alles om mensen een bepaalde kant op te krijgen omdat hij bang is dat ze hem overrulen. Hij wordt boos en geïrriteerd als mensen toch dingen op hun eigen manier doen. Ik zag toen hij aan het vertellen was de tentakels naar alle kanten reiken om de ander te manipuleren. Toen ik hem dat vertelde herkende hij het meteen. "Ai, ja dat doe ik!"
We doen het meestal uit angst geen vat op het leven te hebben en als we niet genoeg zelfvertrouwen hebben. Weet nog dat ik vroeger toen ik zo jaloers was er van alles aan deed om vriendinnen uit elkaar te houden. Zo bang was ik dat ze elkaar leuker zouden vinden dan mij. Ik manipuleerde ze andere richtingen uit en liet ze niet met elkaar kennis maken. De tentakels deden hun werk. Het eind van het liedje was dat hun tentakels elkaar gingen zoeken omdat ze nieuwsgierig werden en toen ze elkaar ontmoetten vonden ze dat erg interessant. Ik kreeg een brief dat één van hen niet meer met me om wilde gaan omdat ze nu bevriend was met mijn toenmalige geliefde.  Ik bewerkstelligde waar ik bang voor was en heb het zelf totaal geregisseerd. 
Als we nog tentakels hebben en het ons bewust zijn kunnen we die ter plekke terugtrekken. Het gaat ons niet aan. Zoals Byron Katie zegt: er zijn God's zaken waar we niets aan kunnen doen, zoals aardbevingen. Er zijn anderman's zaken waar we niets mee te maken hebben en waar we ook niets aan kunnen doen en er zijn eigen zaken en daar zijn we zelf verantwoordelijk voor.
Mocht je het herkennen en je eigen tentakels doorhebben trek ze terug en leef je eigen leven. Als je jezelf herkent in degene die door tentakels wordt getrokken... kap ze af. Je zult je zo bevrijd voelen. 


Geen opmerkingen: