"Het is een heel moeilijke jongen", fluisterde de vrouw over één van de kinderen waar ze de laatste tijd voor
zorgt. "Hij heeft ADHD... niet te harden. Het is echt een probleem."
De volgende dag kwam de jongen van negen met zijn zusje van
acht langs om lootjes te verkopen voor school. Ik pakte net mijn fiets uit de
schuur en voor ik het wist vuurde hij dertig vragen op me af over elk knopje op
mijn fiets en de meeste over knopjes waar ik nog nooit over had nagedacht of
zelfs had gezien. Ze waren me nooit opgevallen.
Ze vroegen of ze het huis mochten zien en zoef... hij vloog
door het huis met zijn zusje achter hem aan... weer duizenden vragen stellend:
over de zolder en hoe dat zat en wat er op de muur moest... en hoe het bed
sliep en voor ik het wist sprong hij op mijn bed. "D'r af" riep ik in
mijn beste Frans en ik pakte hem en zwierde hem rond... en dat vond ie prachtig
en ik ook. Ik zei dat mijn Frans niet zo goed is en zijn zusje vertaalde de
vragen nog eens in het Frans maar dan iets langzamer, waarbij ze haar broertje
aardig bijhield qua tempo. Van antwoorden kwam niet veel, voor ik het helder
had in mijn hoofd was hij al veel verder. Het duizelde me, niet gewend aan
kinderen om me heen, maar zeker niet aan geniale jongetjes en meisjes die de
snelheid hebben van 1000 gigabyte.
Een moeilijk jongen? Ja, voor mij en voor mijn buurvrouw en
de juf op school, omdat we hem niet bij kunnen houden... een probleem? Ja voor
ons.. omdat wij veel langzamer zijn en omdat we op de meeste van zijn vragen
geen antwoord hebben. ADHD? Vast, maar willen we hem verlagen naar ons denk en
doen-vermogen omdat wij hem niet bij kunnen houden? Misschien moeten wij speed
gaan gebruiken. Deze jongen is geniaal en zijn zusje ook omdat ze hem bij kan
houden en de communicatie gaande houdt. EQ noemen ze dat.
Ik heb ooit een man gecoacht die ADHD had. Groot probleem
voor het bedrijf omdat hij zo snel is dat iedereen achter hem aanhobbelt. Ik
vroeg hem te mediteren en terwijl ik het vroeg dacht ik: 'Mar, wat doe je nu?
Een ADHD-er stil zetten?' Tot mijn verbijstering was hij binnen de kortste
keren totaal in meditatie toen ik nog zat te dubben of ik er goed aan deed. Ook
daar was hij snel in.
Later gaf ik de tip aan een vader met een zoon met ADHD om
met zijn zoon mee te ademen terwijl hij op schoot zit... en ja hoor... totale
rust voor beiden.
Van de week hoorde ik ook over een jongen met ADHD die
mediteert. Betere en snellere ‘meditateurs’ zijn er niet te vinden. Is het een
idee om ADHD'ers les te laten geven aan ADHD-kinderen... die blijven op
hetzelfde denk/zijn niveau en kunnen elkaar goed hebben. Er komen steeds meer
kinderen die snel zijn... ik kan me zo voorstellen dat over een aantal jaar wij
degenen zijn die NVTB worden genoemd... speciale klassen voor Niet Vooruit Te
Branders.
ADHD’ers zijn het probleem niet, dat zijn wij, die er
achteraan hollen en het niet bij kunnen houden.
Uit: Niets meer te bewijzen.
Uit: Niets meer te bewijzen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten