dinsdag 4 maart 2014

Ouders en Studiekeuze.

Mocht de laatste maanden een aantal workshops geven voor ouders hoe ze hun kinderen kunnen ondersteunen bij het maken van hun studiekeuze. Voor me een zaal vol liefdevolle ouders die het allerbeste met hun kinderen voor hebben. De kinderen moeten zeer binnenkort een keuze gaan maken. Zoals veel scholieren doen ze dat het liefst op het laatste moment en de ouders maken zich zorgen. Die willen het 't liefst overnemen en hun kind met de neus op de feiten drukken: Doen! Hoe meer druk, hoe meer de kinderen in hun games duiken of in andere zaken.  Ach, ik kan het mezelf nog goed herinneren als mijn moeder op mijn lip zat. Er waren nog geen games maar wel boeken en ik verstopte me met boek en al op de wc.

Tijdens het gesprek gaat het over het noemen van vijf kwaliteiten van de kinderen en één valkuil. Een aantal ouders schrijven meteen van alles op en anderen moeten heel lang nadenken. De valkuil weten de meesten meteen. Gelukkig schuilt achter elke valkuil een kwaliteit en daar gaan we naar op zoek. Een vader wist echt niet te bedenken wat voor talenten zijn kinderen hebben. "Ze gamen alleen maar.." zei hij (zelf arts) somber.
Wat voor talent schuilt er achter gamen? We dachten even na en al snel kwam: snel schakelen, concentratie, oplossing gericht. Sommige gezichten klaarden op... oh zit dat er achter?

Eén dame kijkt me woedend aan en zeg venijnig: "Er moeten hier wel keuzes gemaakt worden!". Oei... ik zie al voor me hoe ze dat op die manier tegen haar dochter zegt. Ik vroeg haar hoe ze dat aan haar dochter overbrengt en ze moest toegeven dat het er ook zo uitkomt. En hoe reageert dochter? Die rent boos naar haar kamer en doet de deur dicht. Eerlijk gezegd zou ik dat ook doen. Irritaties zitten aan beide kanten hoog.

Uitademen is hier in eerste instantie de beste remedie. Hoe meer irritatie van beide kanten hoe hoger de adem en andersom... pffffffffffffffffffffffffff. Hoe meer je er bovenop zit hoe meer de ander van ons weg wil.

Als ouders wat meer vertrouwen hebben is er kans dat de kinderen zelf verantwoordelijkheid nemen. Het is ook mogelijk het wat speelser te brengen. Het kwaliteitenspel van Daniel D. Ofman leent zich daar uitstekend voor.
Gebruik de kwadranten als spel om achter ieders talenten, irritaties, valkuilen en uitdagingen te komen en wat je als gezin of vrienden van elkaar kunt leren. In plaats van elkaar via de irritaties bestrijden is het mogelijk juist van elkaar te leren.

Een coachcliënt die dat met zijn kinderen deed was dolblij en kwam met zijn kinderen naar me toe om te vertellen dat ze elkaar en zichzelf nu beter begrepen..


Kijk eens op deze link bij Kernkwadranten afbeeldingen. Daar staan een hoop voorbeelden van verschillende talenten, irritaties, valkuilen en uitdagingen. Kijk eens wat je herkent in jezelf en elkaar.

Lees ook: Bezieling en kwaliteit in organisaties van Daniel D. Ofman.

Geen opmerkingen: