dinsdag 28 januari 2014

Is vriendelijkheid besmettelijk?

Mijn vriendin heeft al jaren dezelfde huisarts. Het is een brombeer, altijd kortaf. Ze vindt hem erg onaardig maar blijft omdat ze wel vertrouwen in zijn kundigheid heeft. Van de week belde ze hem omdat ze last heeft van haar duim. Ze zag er wat tegenop hem te bellen vanwege zijn voorgenoemde reputatie. Ik zat aan de keukentafel tegenover haar en terwijl ze belde zie ik haar ineens helemaal opklaren. Uitvoerig vertelde ze over haar duim en ik kon merken dat er flink werd doorgevraagd aan de andere kant. Ze glunderde en vertelde met verve over de avonturen van haar duim en het gesprek duurde wel tien minuten. Ik zat met grote ogen naar haar te kijken en gaande weg het gesprek merkte ik dat ze een andere dokter aan de lijn had. Toen ze ophing was ze opgetogen: "wat een lieve man, hij luisterde en vroeg door en nam mijn duim serieus. Wat een weelde!" Het bleek dat er een tweede arts bij de praktijk was komen werken.

Na een paar dagen moest ze langskomen en dit keer had ze haar eigen brombeer weer. Toch kwam ze vrolijk thuis: "Hij is anders... hij was vriendelijk en vroeg door en zei dat ik er zo goed uit zag. Zoiets heeft hij nog nooit tegen me gezegd!"

Is vriendelijkheid besmettelijk?


Geen opmerkingen: