maandag 30 december 2013

Klagen of doen?

Wat is hij kwaad! Woedend! Over de banken en de bonussen en hoe het in de wereld verdeeld is. Hij houdt een monoloog van zeker twee uur en ik luister en knik en ben het met hem eens. Af en toe adem ik even flink door om zelf rustig te blijven.
Af en toe zeg ik wat en dat geeft hem olie op zijn vuur en hij zou uren doorgaan als ik niet zeg: "Stop! en dan: "Wat doe jij eraan?"

Het is even stil. Dan: "Wat kan ik doen? Niets. Ik ben machteloos..." "Wat doen anderen er aan? Zijn er mensen die we er iets aan doen?" vraag ik.
"Tja, eh... je hebt Amnesty en Greenpeace en nou ja, je hebt mensen die er over schrijven" somt ie op. "Wat voor ideeën heb je om de wereld te veranderen? Wat zou de wereld beter maken? Hoe zie je dat voor je?" "Nou, iedereen krijgt het zelfde. Geen communisme of zo maar wel eerlijk delen. Zoiets..." 

Zijn blik verandert van woedend in nadenkend.
"Waarom werk je niet een plan uit wat wel mogelijk is? Het zou je een stuk vrolijker maken. Wie weet wat je de wereld kunt geven. Je hebt vast goeie ideeën."
Hij kijkt wat dromerig voor zich uit: "Misschien niet eens zo'n gek idee. Ik ga eens aan de slag. Doei!"

Zo, nu een kop koffie en het voornemen in het vervolg geen twee uur te wachten om het tij te keren.


Geen opmerkingen: