maandag 20 augustus 2012

De kwaliteit van onze gedachten

Van de week las ik een citaat van Sartre: "Als je eenzaam bent dan ben je in slecht gezelschap." Daar zit wat in. Dat wil zeggen dat je niet genoeg hebt aan je eigen gedachten. Weet nog dat ik niet wist waar ik het zoeken moest als ik alleen was. Met een vriendin belden we elkaar op: "ik ben nu al één uur alleen en het gaat nog best." We oefenden in het alleen zijn.

We zijn geïnteresseerd in de kwaliteit van onze auto's en wasmiddelen maar hoe geïnteresseerd zijn we in onze gedachten die ons leven voor een deel creëren?

Ik woonde zo'n vijftien jaar alleen en in het begin was ik bang. Vroeg ik aan vrienden of ze bleven slapen om maar niet alleen te hoeven zijn. Ze wilden niet en dat was maar goed ook. Ik moest er doorheen.
Nadat ik begon met het zoeken naar geluk werden mijn gedachten interessanter. Ik dacht na over de boeken die ik las en over wat ik hoorde bij lezingen. Ik leerde mijn gedachten zelf te denken in plaats dat mijn gedachten zo maar door me heen leken te zwieren.

Het is vakantie en het is stil. Af en toe pak ik een boek en één zin is al een bron van inspiratie waar ik de interessantste ideeën omheen denk. Daar kan ik dan weer over schrijven. Zoals dat zinnetje van Sartre.
Om in de stilte te komen geef ik mijn gedachten opdracht om te denken: Stop! voelen wat je te voelen hebt... en hup ik ben uit mijn gedachten en ik voel wat ik voel in mijn lichaam of hoe ik me voel emotioneel of dieper. Ik geef mijn gedachten ook de opdracht om rustig uit te ademen... zodat ik ontspan.

Gedachten zijn om te gebruiken. Wie is dan de gebruiker? Dat is degene achter de gedachten. Ik noem het de ziel. Ik de ziel neem een besluit dat ik mijn gedachten op orde breng. Wat wil ik denken het komende uur? Wil ik wel denken? Niet? Dan gebruik ik nu mijn gedachten om te voelen.

Als ik een lezing of workshop geef vraag ik: "Wat is de kwaliteit van je gedachten? Ben je tevreden?" De meesten zijn niet tevreden en malen, en denken negatieve, angstige en doemdenkende gedachten. Ze zijn gekomen omdat ze daar van af willen. Gedachten hebben kracht, dus ook de negatieve hebben dat. Wat we denken stralen we uit en daar reageren anderen weer op. Gedachten als : ik kan het niet... maken dat we het ook niet proberen of het maar laten verder.
Gedachten als: Ik mag jou niet... voelen anderen, ook al probeer je het te maskeren met een valse glimlach.

Ik kwam er achter dat het heel simpel is om je gedachten te veranderen. Ik hoor mensen denken: nou ja, dat zeg jij... mij lukt het niet. Dat klopt en dat komt omdat je moet oefenen en wel meteen.
Dus niet: Nou morgen... of even proberen en dan: Ach, dat is toch niets voor mij want... en dan komen er tal van argumenten waarom jij het niet zou kunnen. Waarmee je meteen weer in de neerwaartse spiraal zit.

Wayne Dyer schreef ooit: Niet morgen, maar NU. Hij had gelijk...
Je zult zien dat eenzaamheid verleden tijd is als je een boom met jezelf kunt opzetten.







3 opmerkingen:

Diana zei

Mooie blog weer Marja, ja eens opletten welke gedachten er zo voorbij komen.
ik zal ze vanaf vandaag ook eens door een zeef gaan doen en wat kwaliteit en nut heeft mag blijven en de rest gaat weg.
Nu al helemaal met dat stoppen met roken dan zullen er genoeg gedachten voorbij komen waarom ik wel of niet zou moeten roken.

Mandy Verkerk zei

Hoi Marja,

Goed blog zeg. Ik ga er zelf ook mee aan de slag. Vanaf vandaag stop ik met wijndrinken op doordeweekse dagen. Daar komen vast veel gedachten bij. Kan ik mooi oefenen voordat ik het aan anderen door ga geven.
Heb je blog ook doorgestuurd naar Gerrit en mijn vriendin.

Liefs Mandy

Jacob Jan Voerman zei

je bent een mooi mens, dacht ik zo maar, en de gedachte dat het raar is om zo te reageren laat ik even voor wat die is.
Je foto is ook mooi. Die ogen stralen: fonkel+warmte