woensdag 11 juli 2012

Kijk eens verder dan diploma's...

Al een tijd blijkt dat er veel gesjoemeld wordt met de waarde van diploma's. Denk dat dat waar is. Als ik terugdenk aan mijn Sociale Academietijd heb ik heel wat tijd verspeeld met actievoeren om van alles. Docenten waren voortdurend overspannen of ziek. Voor ik er op kwam zag ik huizenhoog op tegen mensen die studeerden. Uiteindelijk bleek het allemaal erg makkelijk en mijn diploma haalde ik bijna op z'n boerenfluitjes. Als ik nu naar mijn scriptie van toen kijk is het onderwerp interessant maar de uitwerking flut en zou ik nu mezelf er een dikke onvoldoende voor geven. Ik heb het aan de scheiding van de examinatrice te danken dat ik een zeven kreeg. ***

Het echte werk heb ik later in de praktijk geleerd. Doen! Zo ken ik heel wat mensen die er op school weinig van bakten maar in de praktijk uitmuntend zijn. Er zijn mensen die nooit diploma's halen... wil niet zeggen dat ze niets kunnen. Integendeel. Soms zijn het genieën die op eigen kracht van alles kunnen. Neem mijn geliefde, die zonder enige diploma op zak zes talen vloeiend spreekt, keukens en websites bouwt, tuiniert, kookt als een topkok en nog zo wat. Ze heeft het geschopt tot topverkoopster bij een grote uitgeverij. Zo ken ik er nog een heel stel. Jammer dat daar steeds minder oog voor is. Mensen die van alles kunnen en vaak zelfs beter dan afgestudeerden. Ze hebben alleen een andere manier van leren en komen er uiteindelijk toch wel want ze ontwikkelen zich in de praktijk. Er is veel behoefte aan slimme mensen met inzicht en ervaring.
Dus werkgevers, kijk af en toe door de diploma's heen naar wie je echt voor je hebt.


*** Lees ook het verhaal over de examinatrice: Bijzondere ontmoetingen

Uit: Niets meer te bewijzen





Geen opmerkingen: