zaterdag 17 februari 2018

Wie was Riet van den Broek?

Wie was Riet van den Broek​? Zij was de 'aso' buurvrouw uit de onderstaande column. Voor haar overlijden was ik een paar keer bij haar op de thee. Ik heb haar na al die jaren weer gevonden. Ze is was ver in de tachtig en secretaris van het ouderencentrum, vraagbaak voor 124 ouderen en organiseerde allerlei evenementen. Deze 'aso'-buurvrouw ving Chileense kinderen en vluchtelingen op in de tijd van Pinochet en bezorgde ze een veilige plek in Nederland.

Ze straalde me tegemoet met heldere pientere ogen. Het was heerlijk haar weer te zien. Hier het verhaal waar zij in voorkomt. Toen ik zestien was  luisterde Riet naar me en gaf me wijze raad. Zij en haar dochter Betsy (mijn vriendinnetje en buurmeisje) zorgden ervoor dat ik bij een maatschappelijk werkster mijn verhaal kon vertellen. Ik was niet de enige... haar huis stond open voor allerlei jongeren met problemen in die tijd. Ze heeft vijf kinderen dus die namen nogal wat vrienden mee. Kortom het is een grote schat! Mijn moeder maakte een grote vergissing...

http://marjaruijterman.blogspot.nl/2012/05/therapie.html

Geen opmerkingen: