zondag 12 februari 2017

Ik gun het je zo!

Tijdens een training die ik zelf volg zegt de trainer een aantal keer: "Ik gun jullie zo dat je dit ook gaat ervaren" en tja, dan kan ik me niet meer concentreren want dan denk ik aan mijn moeder: Mijn collega met de zachte Limburgse g zei tientallen jaren geleden tegen mijn moeder: "Ik gun u toch zo om ook naar dat leuke huisje in Drenthe te gaan." We waren net terug en het was een enig huisje en een prachtige omgeving. "Jij hoeft mij niets te gunnen" barstte mijn moeder los. "Ik ben in Italië geweest en in Engeland en in Wales en in België! Wie denk jij dat je bent dat jij mij iets te gunnen zou hebben?" De arme collega trok wit weg en was snel verdwenen. Wat maakte mijn moeder nu zo boos? Ze gunde het haar toch en ze wilde dat mijn moeder net zo genoot als wij hadden gedaan.

Een vriendin van me begreep het wel: "Je moeder voelt zich gekleineerd door dat gunnen alsof je collega iets had wat zij niet heeft en daardoor voelt ze zich minder en dan zet ze haar stekels uit en probeert daar bovenuit te gaan door al die landen waar ze is geweest op te noemen." In haar wijze momenten zei mijn moeder: "We zijn allemaal rijk van binnen!" Dat was ze even vergeten.

Het blijft tijdens de training door me heen spoken en realiseer me dat ik zoiets nooit zeg omdat die woorden van mijn moeder weer door me heen gaan. Ik wil niet meer lijken dan anderen maar ik ken het gevoel wel. Ik ben dan zo enthousiast over een ontdekking dat ik wil dat anderen het ook ervaren. Dat dat ook verkeerd kan aankomen is gebleken en ze hadden gelijk. Toen ik net  het Licht' had gezien en ontdekte wie ik werkelijk ben, was ik zo gelukkig dat ik iedereen zo gelukkig wilde zien. Het is net alsof je miljoenen hebt en die voor iemands neus zwaait die niet kan rond komen. Je ziet dat de ander ook miljoenen in zijn zak heeft zitten maar die heeft geen idee. Dan zeg ik: "Kijk eens hoe fijn, Dat gun ik jou ook!" Dat maakt alleen maar woedend tot de ander haar eigen miljoenen vindt op haar eigen moment. Mijn moeder had gelijk: we hoeven elkaar niets te gunnen want we hebben het allemaal al.


Geen opmerkingen: