donderdag 5 maart 2015

de blik van God gemist

Ooit had ik op een muurtje in India waar ik zat te mokken een Lichtervaring. Nu is het waarom ik zat te mokken ook wel waard beschreven te worden. Dat heb ik nog niet eerder gedaan. Van de week vertelde ik het aan een vriendin en die zei: ''Mar, dat moet je opschrijven!" en ja dat laat ik mij niet twee keer vertellen. Hier is het hele verhaal:

Het zat zo: Ik was voor het eerst mee met een groep van de Brahma Kumaris naar het hoofdcentrum in Rajastan. Het is een prachtige plek. Een soort dorp met witte gebouwen en mensen die in het wit rond lopen. Overal planten en bloemen, ik keek mijn ogen uit. Inmiddels nu jaren later weet ik dat het nu nog mooier en groter is dan toen, maar op dat moment was ik betoverd.
We werden verwend met de heerlijkste koekjes en snoepjes na het mediteren, kregen boekjes gratis en truien en omslagdoeken. Het kon niet op. Elke dag kon je kiezen uit verschillende lezingen en meditaties die allemaal werkelijk de moeite waard waren. De maaltijden waren overheerlijk en je kon op laten scheppen wat je wilde al was het drie keer en dat alles voor f. 13,- per dag.
Nu zijn alle lessen van de Brahma Kumaris gratis... ze willen geen geld voor de lessen van God zeggen ze en wat ze nodig hebben komt vanzelf. Een vriend van me was zo geraakt door de lessen in Amsterdam dat hij een flinke enveloppe met geld gaf aan de vrouw die op dat moment achter de balie zat. Ik stond erbij toen ze vroeg: ''Weet je dat zeker? Komt dat echt uit je hart?" Mijn vriend aarzelde en stond bijna te wankelen van verwarring. Hij stopte de enveloppe weer in zijn jaszak en gaf de volgende keer een nog grotere enveloppe... zo werkt dat.

Zo ook in India... we waren zo onder de indruk van alles wat we ontvingen dat we boven op die schamele dertien gulden, graag nog wat extra's deden. Er kwamen mensen van alle werelddelen en toch liep alles op rolletjes. Je merkte haast niet dat we met ons duizenden rondliepen.
Eén van de wonderen was dat een oudere vrouw op een podium voor een gigantische zaal, vol met mensen in het wit, de boodschap van God doorkrijgt. Nou was ik daar niet zo van overtuigd en ik wilde het natuurlijk heel graag meemaken. De beginners mochten helemaal vooraan zitten en ik had er mijn bril voor opgezet zodat ik alles goed kon zien. De vrouw van een jaar of zeventig zat stil op haar stoel en na een tijdje knikte haar hoofd flink naar achteren en dat was het teken dat God haar lichaam gebruikte om ons toe te spreken. Met fluistertoon in het Hindi sprak de vrouw en boven in de zaal zaten mensen die het voor ons vertaalden in het Engels. Met onze radiootjes op een kanaal afgestemd konden we met koptelefoons op alles horen. Het waren mooie teksten die tot het hart spraken.

Na een lange tijd spreken mochten we allemaal één voor één voor haar staan en kregen we ieder een blik van God. Een paar seconden keek God door de ogen van de vrouw ons aan. We stonden in een gigantisch lange rij en ik stond uren te wachten tot ik voor de vrouw stond. Met bonzend hart keek ik haar aan. Op dat moment werd me een roos in de handen geduwd door één van de Amsterdamse delegatie om aan de vrouw te geven. De roos viel en ik raapte hem op en... de vrouw/God keek al naar de volgende. Verbijsterd liep ik het podium af... nog aarzelend of ik niet even terug in de rij zou gaan. Iedereen stond zo vredig te wachten dat het wat raar over zou komen als ik me er tussen zou wringen en weer helemaal achteraan staan zou me weer uren kosten. Op dat moment voelde ik een hevige diarree opkomen en ik haastte me naar de toiletten. Iemand had me in een sari gehesen en dat werkt niet lekker op zo'n Indiase stap wc dus ik sloeg de sari over mijn hoofd heen en deed wat ik te doen had terwijl de lappen stof zich ontrolden en half in het gat hingen. Probeerde de 15 meter stof nog wat te draperen maar het was onbegonnen werk. Toen ik klaar was kleedde ik me snel om en ging op het muurtje zitten mokken.

'Potverdrie, ben ik naar India gekomen om God te ontmoeten, sta ik uren in die rij en komt dat stomme mens met die roos aan zetten... had me met rust gelaten. Dit was mijn moment... en wat moet ik ook in zo'n stomme sari.' Op dat moment kwam van rechtsboven (het gebeurde al eerder eens in mijn bed thuis) van rechtsboven een gigantisch Licht door mijn hoofd mijn lichaam in. Het was dit keer nog heftiger dan de vorige keer en het bleef maar doorgaan. Dit keer was ik niet bang. "Kom maar...." zei ik en hield mijn armen op om te ontvangen. Het Licht ging maar door en ik werd niet alleen totaal gevuld nee,  ik was als een kruik die overliep van geluk. Af en toe leek het of ik niet meer kon hebben: "stop maar, ik heb genoeg... ' maar het ging door uren en uren. De tranen stroomden over mijn wangen en dat bleef dagen lang zo. Toen ik met een paar andere vrouwen aan tafel zat in het restaurant vroeg een Indiase zuster aan ze: "Why is that woman crying all the time?" Ik antwoordde zelf: "I am so happy!!!" "Oh, just go on then!" zei ze en liep weg met een handgebaar van laat haar maar. Voor mij was dit een teken dat wat er binnen gebeurde wel heel bijzonder en mooi was maar dat God of het Licht er altijd is waar dan ook en dat ik altijd verbonden ben.

Op weg naar huis in het vliegtuig huilde ik nog stilletjes voor me uit. Ik wilde naar mijn ouders en vriendinnen om te vertellen dat ik wist dat God bestond. Eén van de teachers zei me: "Ga nou niet meteen het aan iedereen vertellen... wacht nou nog even en laat het eerst helemaal tot je doordringen. Mensen gaan raar reageren en dat gaat ten koste van je staat. Ik luisterde niet en ging meteen naar mijn ouders en riep: "God bestaat!!!" Mijn moeder die zelf af en toe de gekste dingen deed op religieus gebied (zoals op een stoel staan en roepen: Ik ben één met Jezus!) vond het maar raar en trok een vies gezicht. Die vrouw had gelijk gehad het was beter geweest als ik het nog een tijdje voor mezelf had gehouden. Het duurde maanden voor het geluksgevoel en de gigantische liefde die door me heen stroomde minder heftig werd. 

Ben al vele jaren weg bij de Brahma Kumaris. Het was een mooie tijd maar de regeltjes waren me toch te streng, hoewel ik me er nooit echt helemaal aan heb gehouden. Niemand die het me kwalijk nam. Ik heb veel aan ze te danken en als ik af en toe langs ga dan word ik met open armen begroet ook als ik kritisch over ze schrijf.










Geen opmerkingen: